Leertrajecten

Binnen LifeWise is de driehoek van begeleider, zorgmanager en gedragsdeskundige van groot belang. Met elkaar implementeren ze LifeWise op de zorglocatie en zorgen ze ervoor dat het kader goed geborgd wordt. LifeWise richt zich dan ook op begeleiders én op gedragsdeskundigen en managers. Voor deze twee groepen zijn twee leertrajecten ontwikkeld.

  • In het leertraject voor begeleiders worden begeleiders geschoold in de vier pijlers van ondersteuning en het werken met de tools in de web-app en om LifeWise te integreren in alle aspecten van hun dagelijks handelen inclusief besprekingen en intervisie.
  • In het leertraject voor gedragsdeskundigen en zorgmanagers krijgen zij de tools om de casuïstiekbespreking en intervisie te verdiepen. Gedragsdeskundigen en zorgmanagers beschikken over kennis van alle randvoorwaarden van LifeWise, zoals scholing, organisatie in het team en kwaliteitsmonitoring, en weten deze toe te passen.

Opzet van de leertrajecten

De trainingen worden gegeven door trainers die zijn opgeleid door Cordaan en Middin, in een trainingsruimte van de eigen organisatie. Om het effect van het werken met LifeWise inzichtelijk te maken wordt voorafgaand aan het leertraject een nulmeting gedaan en 9 maanden na afronding van het leertraject een nameting.
Na het leertraject voor begeleiders stelt ieder team een aandachtsfunctionaris LifeWise aan die ervoor zorgt dat LifeWise onder de aandacht blijft. De aandachtsfunctionaris overlegt minimaal een keer per zes weken met manager en/of gedragsdeskundige en met de aandachtsfunctionarissen van andere teams over ontwikkelingen, vragen en eventuele knelpunten.

Een team kan altijd een opfrissessie of nascholing van LifeWise vragen. Deze wordt door een LifeWise-trainer op maat ingericht en verzorgd.

Ik zou de scholing zeker aanraden. Met behulp van interessante oefeningen wordt LifeWise besproken. Dit creëert bewustwording van het eigen handelen en wat hierin verbeterd kan worden. Ik kan nu een naam geven aan wat ik doe en ik werk meer gestructureerder. Ik weet nu de theorie achter wat ik doe.

Ik heb nu een kader, een soort paraplu, waar alles wat ik ooit geleerd heb onder past. Ik snap nu de samenhang van allerlei interventies beter.

We hebben als team nu een eenduidige taal en een manier om vanuit de pijlers een casus goed door te spreken.

Door LifeWise kan ik nu mijn werkwijze beter op schrift zetten. Daar wordt tegenwoordig veel om gevraagd. De webapp is voor mij daarbij een handige hulpmiddel, daar maak ik regelmatig gebruik van. Een handzame tool die ik op mijn mobiel altijd bij de hand heb. Aan de hand van de webapp kan ik de LifeWise-bril nog meer opzetten als ik in gesprek ben met ketenpartners en ze zo gericht vragen stellen of antwoorden geven. Daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van andere zorgverleners.